Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Wednesday November 21st 2018

Rozśpiewany festiwal

Ważny dla kultury muzycznej i mający ogólnopolski zasięg Łódzki Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis odbył się po raz dwudziesty. Wystąpiły 24 chóry z różnych stron kraju.

 Organizatorzy imprezy to Łódzki Dom Kultury, Polski Związek Chórów i Orkiestr oraz Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Trzon festiwalu stanowi dwudniowa część konkursowa, której miejscem jest zawsze Sala Kolumnowa ŁDK. Dopełnieniem są spotkania metodyczne dla dyrygentów i koncerty – także w kilku miejscowościach regionu łódzkiego – w wykonaniu zespołów biorących udział w konkursie, ale także gościa specjalnego z zagranicy. Tym razem był nim oklaskiwany gorąco Aksios – Chór Lwowskiej Cerkwi p.w. św. Michała Archanioła pod dyr. Marty Karapinki.

W trakcie festiwalu można było posłuchać bardzo urozmaiconej muzyki pochodzącej z różnych epok i kręgów stylistycznych. Nie brakowało opracowań współczesnych przebojów. Spiritus movens imprezy, Przemysław Hachorkiewicz z ŁDK uważa, że minęły czasy narzucania chórzystom stylu wykonawczego oraz repertuaru. Chóralistykę trzeba dziś traktować nowocześnie, wychodzić naprzeciw zainteresowaniom młodzieży, nie stosując presji w żadnym zakresie. Ogromna odpowiedzialność, jak dawniej, spoczywa na dyrygentach – bo przecież jaki dyrygent, taki chór.

Zgodnie z regulaminem konkursowym każdy zespół startował w „swojej” kategorii, a było ich osiem, od grup dziecięcych po stowarzyszenia śpiewacze. Stosunkowo nową kategorię stanowi gospel. Konkursowe produkcje oceniało jury złożone z profesorów kilku uczelni muzycznych. Brano pod uwagę dobór repertuaru i poziom wykonawczy, wyrażający się w intonacji, emisji głosu, dykcji, stylowości interpretacji itd.

Poziom konkursu był wysoki. Najważniejsze trofeum, Grand Prix, przypadło w udziale zespołowi Rondo ze Szkoły Muzycznej I st. we Wrocławiu, którego dyrygentem jest Małgorzata Podzielny. Wrocławianie otrzymali też nagrodę za najciekawsze wykonanie utworu kompozytora łódzkiego (Ex libro psalmorum III – Krzysztofa Grzeszczaka). Spośród łódzkich ansambli najwyżej uplasował się – zdobywając I nagrodę w swojej kategorii – Chór Mieszany Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki pod dyr. Marii Hubluk-Kaszuby.

Można stwierdzić, że Cantio Lodziensis konsekwentnie realizuje wytyczone przed dwiema dekadami cele. Są nimi prezentacja osiągnięć, konfrontacja dokonań, popularyzacja wartościowego repertuaru oraz integracja środowisk. Podczas wszystkich dotychczasowych edycji wystąpiło w Łodzi ponad 520 chórów i zespołów wokalnych z całej Polski. Z okazji jubileuszu XX-lecia wydana została przez ŁDK kolejna już, druga festiwalowa płyta kompaktowa, tym razem z nagraniami najlepszych zespołów z ostatnich 10 lat.

More from category

Diariusz Dariusza

Całkiem niedawno wpadł mi w ręce zbiór wierszy Dariusza Wolniakowskiego pod niepozbawionym dowcipu tytułem [Read More]

Wypowiadam się dźwiękami i ruchem

Rozmowa z Justyną Stopnicką – muzykoterapeutką, tancerką, instruktorką tańca oraz fitness, czyli nowoczesnych [Read More]

Małe ojczyzny dla Ojczyzny wielkiej

Zapatrzone w „postępową” Europę rodzime środowiska liberalno-lewicowe miały w ostatnim okresie swój [Read More]

„Biuletyn IPN” o Łodzi

Ukazał się kolejny, czerwcowy numer reaktywowanego „Biuletynu IPN – pisma o najnowszej historii Polski”. [Read More]

Pracę traktuję jako misję

Rozmowa z Tomaszem Krupą, pedagogiem Zespołu Szkół Specjalnych Nr 2 w Łodzi    Janusz Janyst – Jest [Read More]

Interesting Sites

    Archives