Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Tuesday September 17th 2019

Historyczne organy na płycie

Ukazała się interesująca płyta z muzyką organową, będąca cegiełką przeznaczoną na zakończenie rekonstrukcji zabytkowych organów w bazylice sulejowskiej. Renesansowe i barokowe kompozycje nagrał na tym instrumencie łódzki organista, Jerzy Goryszewski.

Sulejowskie opactwo cystersów, ufundowane na prawym brzegu Pilicy przez Kazimierza Sprawiedliwego – obecnie zabytek klasy „0” – jest jednym z lepiej zachowanych w Europie, cysterskich założeń obronnych z XIII wieku. Znajdująca się w jego obrębie romańska bazylika przyciąga uwagę m.in. portalem, sklepieniem krzyżowym w nawach (jednym z pierwszych na ziemiach polskich), dwiema rozetami i właśnie organami, obecnie odnawianymi.

Zaznaczyć trzeba, że cystersi mieli w przeszłości własne warsztaty organmistrzowskie – w Oliwie, Pelplinie i innych filiach. Dysponując źródłami zaopatrzenia w cynę i ołów budowali organy o przewadze głosów metalowych. Instrument w Sulejowie pochodzi z połowy XVII wieku. Inicjatorem budowy był opat Stanisław Zaręba a wykonawcą prawdopodobnie Florian Oleski. Za dzieło stolarsko-snycerskiego warsztatu zakonnego uchodzi efektowny, manierystyczno-barokowy prospekt. Od kilku lat, po rozpoczęciu generalnej rekonstrukcji przez łódzką Firmę Szczerbaniak, instrument odzyskuje swe walory brzmieniowe. Na razie ma 16 głosów. Do pełnego zakończenia prac (zakładającego uzupełnienie dyspozycji o tzw. głosy językowe) potrzebne są środki finansowe, o które opactwo zabiega.

Wspomniana, wydana przez Dialog Studio płyta, sprzedawana jest na tenże cel. Zaangażowany w akcję Jerzy Goryszewski to absolwent klasy organów Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (obecnie Akademii Muzycznej) w Łodzi. Studiował też w Bischöfliche Kirchenmusikschule w Berlinie Zachodnim. Koncertował na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, występował w kilku krajach z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, nagrywał dla Wytwórni Filmów Oświatowych. Działa jako animator kultury.

Wśród zarejestrowanych na krążku utworów znalazła się skupiona w nastroju, anonimowa kompozycja polska z Tabulatury klasztoru św. Ducha w Krakowie pt. Przez Twe Święte Zmartwychwstanie (z ok. 1550 roku), uroczysta Toccata avanti la Messa della Madonna Girolamo Frescobaldiego, pełna blasku Toccata g-moll Johanna Pachelbela, kunsztowna w polifonicznej fakturze Fantasia Sopro Primo Tono z fugą Piotra Żelechowskiego (z rękopisu Biblioteki Jagiellońskiej). Goryszewski z pietyzmem traktuje ten muzyczny materiał a jego interpretacje umożliwiają docenienie walorów dźwiękowych historycznego instrumentu.

More from category

Lato z muzyką (ze znakami zapytania)

W kościołach coraz częściej odbywają się koncerty. Są one zróżnicowane pod względem gatunku muzyki (klasyka, [Read More]

Łódź w piosence

W czerwcu sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów przy ul. Żubardzkiej była miejscem [Read More]

Łódź jest moją miłością

Z Urszulą Kowalską – poetką, publicystką, animatorką kultury, rozmawia Janusz Janyst – Ma Pani opinię [Read More]

Śpiewająca lekarka

Rozmowa z  dr Wandą RYBAK –  łódzkim  lekarzem rodzinnym i pediatrą JANUSZ JANYST – Pani doktor nie [Read More]

Pełnię posługę jako organistka

Rozmowa z Agnieszką Dobroń – organistką i klawesynistką JANUSZ JANYST: – Czy funkcję organistki, którą [Read More]

Interesting Sites

    Archives