Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Friday February 23rd 2018

Miejsce przyjazne dla jazzu

Rozmowa z GRAŻYNĄ POSMYKIEWICZ, dyrektorem Teatru Muzycznego w Łodzi

 

 Janusz Janyst: – Czy Pani Dyrektor lubi jazz?

Grazyna Posmykiewicz: – Lubię i to bardzo. Cenię tę muzykę w różnych jej odmianach, choć nie ukrywam, że szczególnie jest mi bliski jazz tradycyjny. W żadnej innej muzyce, poza jazzową, nie jest też tak mocno eksponowany mój ulubiony instrument – saksofon.

 – Na co dzień obcuje Pani z rozmaitymi muzycznymi konwencjami. Co wyjątkowego odnajduje Pani w jazzie?

– To, że opierając się na improwizacji nie jest do końca przewidywalny i jednocześnie silnie oddziałuje na emocje odbiorców, którzy z kolei, poprzez swoje reakcje na koncertach, poprzez atmosferę, którą współtworzą, wpływają na improwizujących muzyków, a więc w jakiś sposób na kształt dźwiękowej narracji.

– Jazz coraz wyraźniej funkcjonuje w obszarze kultury wysokiej. Czy, Pani zdaniem, wymaga on upowszechniania na podobnej zasadzie, jak tzw. muzyka poważna?

– Muzyka jazzowa ma swoich wiernych fanów, a wiec krąg ludzi kochających ten gatunek muzyczny i interesujących się nim. Tak było zawsze, co wcale nie oznacza, że nie warto go popularyzować i przybliżać tym, którzy w nim jeszcze nie zasmakowali. Dziś oferta jazzowa jest bardzo szeroka, jest w czym wybierać.

– Repertuar Teatru Muzycznego obejmuje m.in. musicale, w których niejednokrotnie pojawiają się elementy jazzu.

 – To jedna z istotnych cech odróżniających musical od klasycznej operetki (o której nasz teatr bynajmniej nie zapomina). Przykładem nowoczesnego musicalu może być choćby niedawna prapremiera Cyrano z muzyką dobrze znanego w środowisku jazzowym Krzysztofa Herdzina. Uważam za właściwe, że repertuar łódzkiej sceny nie jest jednostronny.

– Warto przypomnieć, że wspomniane przedstawienie otrzymało Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury za najlepszy spektakl sezonu (a była to już, jak wiem, trzecia w historii nagroda im. Kiepury dla kierowanej przez Panią placówki). Jazz w stanie czystym towarzyszył z kolei prezentowanemu w Teatrze Muzycznym monodramowi opartemu na wspomnieniowej książce Andrzeja „Idona” Wojciechowskiego To był jazz… 

 – Wykonawcą monodramu Cztery sety jazzu był Michał Kruk. Prapremiera odbyła się w marcu 2014 roku.

– W bieżącym roku scena przy ul. Północnej po raz trzeci jest miejscem występów jazzmanów podczas Adi Jazz Festival.

– Tak, aczkolwiek na kilka miesięcy przed pierwszym festiwalem, bo w marcu 2013 roku, odbyła się w naszym teatrze gala jazzowa z okazji 80. urodzin wybitnego łódzkiego malarza i grafika, Henryka Płóciennika. Właśnie przy okazji tej gali narodził się pomysł festiwalu, którego pierwsza edycja przewidziana została na jesień tego samego roku. Wypadła bardzo ciekawie, m.in. ze względu na udział muzyków zagranicznych, i to skłoniło nas do kontynuowania współpracy z inicjatorem i kierownikiem artystycznym Adi Jazz Festival, Adamem Kowalczewskim. W roku następnym zrealizowany został drugi festiwal, teraz mamy trzeci.

– Dlaczego w roku 2015 nastąpiła przerwa?

– Powodem była kolizja terminów w związku z obchodami 70-lecia naszego teatru, obejmującymi też wspomnianą prapremierę Cyrano, napisanego specjalnie na tę okazję.

– Co wyróżnia tegoroczną imprezę?

 – Wspomnę może tylko, że udział Teatru Muzycznego jest jeszcze bardziej znaczący, bo polega nie tylko współorganizacji przedsięwzięcia. W jednym z koncertów wystąpi teatralna orkiestra pod dyrekcją Michała Kocimskiego, z udziałem solistów.

– Można więc mówić o pełnym zaangażowaniu placówki.

 – Dzieje się tak nie bez powodu. Po remoncie teatru postanowiłam wraz ze Zbigniewem Maciasem, że będzie to miejsce przyjazne dla różnorodnej muzyki. Jazzowy festiwal w tę koncepcję się wpisuje. Chciałabym, aby się rozwijał, aby jazz, który osobiście tak cenię, systematycznie gościł w naszych murach.

Previous Topic:
Next Topic:

More from category

Film jako baza edukacyjna

Status kulturowego odbiorcy uzyskuje się poprzez trud i pracę, prowadzące do erudycji w sferze tekstualnej i [Read More]

Rozśpiewany festiwal

Ważny dla kultury muzycznej i mający ogólnopolski zasięg Łódzki Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis odbył się [Read More]

Koncerty ku czci

W Łodzi odbyło się ostatnio kilka koncertów patriotycznych, dedykowanych ważnym postaciom historycznym. Brali w [Read More]

Muzyka i taniec dopełniają się

Rozmowa z Katarzyną Zielińską, flecistką i tancerką salsy   Janusz Janyst: – Jean Paul napisał [Read More]

Radość ofiarowywania siebie innym

Rozmowa z dr Marią Wałęską-Siempińską – filozofem, wolontariuszką opieki hospicyjno-paliatywnej   [Read More]

Interesting Sites

    Archives