Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Tuesday September 19th 2017

Koncert ukraińsko-polski

W Muzeum Miasta Łodzi odbył się koncert kameralny zorganizowany przez Międzynarodową Fundację Muzyczną im. Artura Rubinsteina pod patronatem ambasady Ukrainy oraz wojewody łódzkiego, Jolanty Chełmińskiej. Wystąpiły dwie młode laureatki konkursów muzycznych: odbywająca podyplomowe studia w łódzkiej Akademii Muzycznej pianistka i kompozytorka Olena Szewczenko z Ukrainy oraz kończąca studia magisterskie w tej uczelni, skrzypaczka Joanna Mydłowska, grająca od pewnego czasu z Ukrainką w Dell’Est Duo.

Pierwszą część wieczoru wypełniły kompozycje fortepianowe – najpierw trzy autorstwa Oleny Szewczenko, charakteryzujące się nowoczesnym językiem dźwiękowym a zarazem nawiązujące mniej lub bardziej wyraźnie do ukraińskiego folkloru. Rozpoczęło koncert prawykonanie wirtuozowskiego Ukraińskiego scherza, poświęconego pamięci wybitnego ukraińskiego malarza, poety i powieściopisarza, Tarasa Szewczenki (w dwusetną rocznicę urodzin). Warto przypomnieć, że twórca ten, aresztowany za przynależność do tajnego bractwa Cyryla i Metodego, został przymusowo wcielony do wojska i wysłany do Nowopietrowska, gdzie zaprzyjaźnił się z polskimi zesłańcami.

Niezwykle ekspresyjna, wręcz ekstatyczna w wyrazie okazała się muzyka do wystawionego w Charkowie spektaklu Idiota według powieści Fiodora Dostojewskiego. Próbę skrzyżowania elementów późnobarokowej muzyki francuskiej z narodową ukraińską stanowiły z kolei dynamiczne Ukraińskie wariacje na temat Rameau. Następnie Olena Szewczenko wykonała w sposób błyskotliwy technicznie, a zarazem silnie emocjonalny, utwory Sergiusza Rachmaninowa: popisową Etiudę a-moll z op. 39 oraz – wyraźnie podkreślając wewnętrzne kontrasty dzieła – II Sonatę b-moll.

Po przerwie można było wysłuchać arcydzieła światowej kameralistyki – czteroczęściowej Sonaty A-dur na skrzypce i fortepian Cesara Francka, kompozycji, podobnie jak Sonata h-moll Liszta, monotematycznej, a więc wyrastającej z jednego pomysłu muzycznego. Skrzypaczka grała pięknym dźwiękiem i ze świadczącym o dużej muzykalnosci frazowaniem, choć interpretację w sensie całościowym trudno może byłoby określić mianem dojrzałej – w kilku momentach czuło się w partii skrzypiec jakby pewien opór materii. Niemniej współdziałanie obu artystek, m.in. dialogowanie w ostatniej, opartej na kanonie części Sonaty, zasłużyło na pełne uznanie.

Występ został ciepło przyjęty przez publiczność. Na bis zabrzmiała jedna z części Sonaty na skrzypce i fortepian Oleny Szewczenko. 

More from category

III Zlot Poetów

W łódzkim Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 przy ul. Minerskiej (w gmachu i na terenie przyszkolnym) [Read More]

Koncert wśród lilii

W uniejowskiej kolegiacie odbył się koncert poetycki pt. Uniejów i jego święci z udziałem m.in. łódzkiego poety [Read More]

Od czystej formy do choreografii faktu

Organizowane co dwa lata przez Teatr Wielki w Łodzi Spotkania Baletowe są przedsięwzięciem artystycznym najwyższej [Read More]

Angela Gheorghiu w Łodzi

Na scenie łódzkiego Teatru Wielkiego, w nadzwyczajnym koncercie wieńczącym obchody 50-lecia  placówki, [Read More]

Nowy festiwal muzyczny

Instytut Europejski w Łodzi był miejscem I Międzynarodowego Festiwalu Open Music, zorganizowanego przez Agencję [Read More]

Interesting Sites

    Archives