Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Tuesday September 19th 2017

Grotnickie „Lato z muzyką”

 Okres letni nie jest już tzw. sezonem ogórkowym. Podczas wakacji organizowanych jest wiele imprez artystycznych, w tym muzycznych. Ich miejscem, poza dużymi ośrodkami, są także miejscowości letniskowe.

W podłódzkich Grotnikach odbyło się w lipcu i sierpniu XXI „Lato z muzyką”. Ten cykl koncertowy organizowany jest obecnie przez Towarzystwo Śpiewacze „Lutnia” w Zgierzu. Kierownictwo artystyczne od początku imprezy sprawuje jej inicjator, Witold Kacprzak.

W rozbudowanym w ostatnim okresie i charakteryzującym się przyjazną dla muzyki akustyką kościele parafialnym p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP przewidziano, podobnie jak przed rokiem, siedem niedzielnych koncertów. Na inauguracji zgierski chór mieszany „Lutnia” pod dyr. Patryka Kobylarczyka wykonał starannie przygotowany od strony wykonawczej program, obejmujący utwory od renesansowego psalmu Gomółki Panu ja ufam po zaaranżowane na chór przeboje z repertuaru Cohena (Alleluja) i Młynarskiego (Jesteśmy na wczasach). Ciekawie wypadł także w kilku kompozycjach – m.in. negro spirituals – wyłoniony z chóru, męski sekstet wokalny.

Następnej niedzieli skrzypaczka Magdalena Kling-Fender, altowiolistka Jolanta Kukuła-Kopczyńska i wiolonczelista Robert Fender – kunsztownie i stylowo interpretowali cykl trzydziestu Wariacji Goldbergowskich Bacha w opracowaniu na trio smyczkowe.

Kolejny wieczór wypełniło „Studio Muzyki”, czyli trio w składzie: Kamila Wójcicka – skrzypce i erhu (dwustrunowe „skrzypce” chińskie), Tomasz Maciaszczyk – trąbka oraz Marcin Kawczyński – keyboard. Można było posłuchać zarówno interesująco brzmiących opracowań klasycznych „przebojów mistrzów” (np. Światła księżyca Debussy’ego, Dance macabre Saint-Saënsa”, Libertanga Piazzolli), jak i oryginalnej muzyki chińskiej.

Tydzień później wystąpił duet akordeonisty Leszka Kołodziejskiego i klarnecisty Roberta Stefańskiego, którzy w finezyjny sposób grali urozmaicone nastrojowo i stylistycznie miniatury, np. Arię na strunie G Bacha, Humoreskę Dworzaka, Tango Albeniza, czy też utrzymanego w zawrotnym tempie, wirtuozowskiego Czardasza Montiego. Oba instrumenty z powodzeniem zaprezentowały się również w kompozycjach solowych.

Innym duetem instrumentalnym, który pojawił się w Grotnikach, była uczniowska, lecz reprezentująca bardzo dobry poziom odtwórczy, „Kawekuda”, tworzona przez skrzypaczkę Weronikę Kaźmierczak i gitarzystę Damiana Kuśmierczyka. W programie przeważały miłe dla ucha, współczesne kompozycje inspirowane muzyką taneczną i jazzem (m.in. autorów polskich – Drożdżowskiego, Staszewskiego).

Powrót do muzyki wokalnej nastąpił w przedostatnim koncercie za sprawą Bartosza Szulca, któremu akompaniowała pianistka Patrycja Chałupnik. Młody bas, obdarzony szlachetnym w brzmieniu głosem i dużą muzykalnością, zaśpiewał arię Leporella z Don Giovanniego Mozarta, arię Skołuby ze Strasznego dworu Moniuszki, pieśni (m.in. Pierścień Chopina, Zawód Karłowicza) oraz kilka polskich piosenek z okresu międzywojennego.

Zamknięcie „Lata z muzyką” było spotkaniem już nie tylko z Polihymnią, ale i Terpsychorą. Taniec notabene pojawił się w historii imprezy po raz pierwszy Koncert w całości poświęcony został flamenco. Wystąpili artyści specjalizujący się w tym gatunku i mający godne uznania umiejętności: gitarzyści Jarosław Czajczyński i Filip Swinarski oraz pełna temperamentu tancerka Patrycja Licha. Temperatura występu, obejmującego zarazem w niewielkim zakresie śpiew (Czajczyński), była szczególnie wysoka. Pełen ognia folklor andaluzyjskich Cyganów w rodzimym wydaniu dosłownie porwał publiczność. To była, niewątpliwie, kulminacja bogatej w sumie we wrażenia imprezy.

I na koniec dodatkowa informacja. Grotnicki kościół ma od kilkunastu miesięcy pierwszego w swej historii, profesjonalnego organistę. Jest nim absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie organów prof. Piotra Grajtera, Łukasz Kadłubowski. Znakomicie wykonywanej (na niezłej klasy instrumencie elektronicznym) muzyki liturgicznej można więc teraz w tej świątyni słuchać przez cały rok.

Previous Topic:

More from category

Historyczne organy na płycie

Ukazała się interesująca płyta z muzyką organową, będąca cegiełką przeznaczoną na zakończenie rekonstrukcji [Read More]

III Zlot Poetów

W łódzkim Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 przy ul. Minerskiej (w gmachu i na terenie przyszkolnym) [Read More]

Koncert wśród lilii

W uniejowskiej kolegiacie odbył się koncert poetycki pt. Uniejów i jego święci z udziałem m.in. łódzkiego poety [Read More]

Od czystej formy do choreografii faktu

Organizowane co dwa lata przez Teatr Wielki w Łodzi Spotkania Baletowe są przedsięwzięciem artystycznym najwyższej [Read More]

Angela Gheorghiu w Łodzi

Na scenie łódzkiego Teatru Wielkiego, w nadzwyczajnym koncercie wieńczącym obchody 50-lecia  placówki, [Read More]

Interesting Sites

    Archives