Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Monday September 23rd 2019

Z Polihymnią w Archikatedrze

Pod honorowym patronatem ks. abpa Marka Jędraszewskiego, Metropolity Łódzkiego oraz Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej – po raz szesnasty odbyły się w Archikatedrze Łódzkiej koncerty w ramach Dni Muzyki Organowej i Kameralnej.
Ta ceniona przez łodzian impreza urządzana jest dwa razy w roku, wiosną i jesienią. Kierownictwo artystyczne sprawuje Jakub Garbacz – pierwszy organista katedralny, natomiast wsparcie organizacyjne zapewnia Fundacji Carpe Diem, reprezentowana przez Joannę Przybył. Również i tym razem melomani mieli możność uczestniczenia w czterech spotkaniach z Polihymnią, w których dominowały dzieła organowe.
Bardzo ciekawy okazał się już wieczór inauguracyjny, w całości poświęcony twórczości Josefa Rheinbergera – dziewiętnastowiecznego organisty i kompozytora niemieckiego, wiernego klasycznej dyscyplinie formalnej, znakomitego polifonisty. W wyważonej i dopracowanej w szczegółach interpretacji Piotra Michny, organisty z Bazyliki św. Mikołaja w Gdańsku, zabrzmiały m.in. Sonaty As-dur i G-dur, pięć triów, Preludium i fuga c-moll.
Kolejnego dnia grał na organach Paweł Pawłowicz, związany z kościołem św. Antoniego w Bydgoszczy. Dbając o odpowiednie budowanie dramaturgii utworów wykonał Toccatę i fugę d-moll Bacha, Preludium i fugę c-moll Mendelssohna-Bartholdy’ego, Toccatę d-moll Regera. Zaś wspólnie ze skrzypkiem Karolem Lipińskim-Brańką zaprezentował, w niebudzącym zastrzeżeń współdziałaniu kameralistycznym, m.in. Sonatę „La Follia” Corelliego i Wokalizę Rachmaninowa.
Recital organowy dał także Henryk Gwardak, były organista katedry św. Mikołaja w Elblągu, obecnie mieszkający w Finlandii. Z wykonawczą precyzją przedstawił m.in. Preludium i fugę c-moll Bacha, Sonatę B-dur Mendelssohna-Bartholdy’ego oraz Sonatę a-moll Thuille’go.
Mocną puentą festiwalu stał się koncert finałowy, w ramach którego wystąpił żeński zespół wokalny Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Lusti z Warszawy pod dyrekcją Michała Sławeckiego. Grupa dziewięciu sopranistek, charakteryzująca się idealnym wręcz wyrównaniem głosów pod względem barwowym, dynamicznym i artykulacyjnym, z ogromnym skupieniem i szlachetnością frazowania odtworzyła sześcioczęściowe misterium gregoriańskie Tajemnica Wcielenia Syna Bożego. Z monodycznym śpiewem średniowiecznym przeplatały się… jazzujące, acz wyprowadzone z motywiki misterium i niewykraczające poza nastrój kontemplacyjny, improwizacje saksofonowe Pawła Gusnara. Nie obyło się bez bisu – w takiej samej konwencji wykonana została Bogurodzica. Ona też zamknęła omawiane Dni Muzyki Organowej i Kameralnej.
Warto odnotować, że z imprezą zbiegło się wypuszczenie na rynek – przez firmę fonograficzną Ars Sonora Jakuba Garbacza – pierwszej z serii płyt kompaktowych prezentujących organowe dzieła wszystkie Rheinbergera w nagraniu Piotra Michny na organach firmy Sauer-Walcker w Gościkowie Paradyżu. Krążek, zawierający m.in. trzy pierwsze sonaty kompozytora, może zadowolić najbardziej wymagających odbiorców, zarówno ze względu na wirtuozerię wykonawcy, poziom techniczny nagrania (reżyserzy dźwięku to Jakub Garbacz i Marcin Loga), jak i starannie dopracowany kształt edytorski oraz merytoryczny dołączonej do płyty książeczki.

More from category

Pamięć o historii

Po raz kolejny zorganizowane zostały w Jeżowie uroczyste obchody rocznicowe związane z bitwą rozegraną nieopodal [Read More]

Panie z bojowego szlaku

Na rynku czytelniczym pojawiła się, wydana nakładem warszawskiej oficyny Zona Zero, książka Agnieszki [Read More]

Łódź w piosence

W czerwcu sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów przy ul. Żubardzkiej była miejscem [Read More]

Łódź jest moją miłością

Z Urszulą Kowalską – poetką, publicystką, animatorką kultury, rozmawia Janusz Janyst – Ma Pani opinię [Read More]

Pełnię posługę jako organistka

Rozmowa z Agnieszką Dobroń – organistką i klawesynistką JANUSZ JANYST: – Czy funkcję organistki, którą [Read More]

Interesting Sites

    Archives