Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Friday April 20th 2018

Wieczór z Bi-Ba-Bo

W łódzkim Domu Literatury przy ul. Roosevelta zaprezentował się w ostatnich dniach kwietnia Kabaret Bi-Ba-Bo. Nowa premiera tego wielce sympatycznego zespołu zatytułowana została „Jeszcze w zielone gramy”.

Bi-Ba-Bo nawiązuje swą działalnością do okresu międzywojennego, kiedy kabaret pod tą właśnie nazwą współtworzył Julian Tuwim. W latach siedemdziesiątych, zainspirowany tradycją Wiesław Szczepkowski powołał do życia grupę kabaretową złożoną tym razem z osób w wieku dojrzałym, czyli seniorów. Ponieważ ta formuła sprawdziła się w praktyce, jest zachowana do dziś.

Bi-Ba-Bo, działając pod patronatem Śródmiejskiego Forum Kultury a obecnie Domu Literatury, przygotowuje co najmniej jedną premierę rocznie. Występuje nie tylko we własnej siedzibie, lecz także w Muzeum Miasta Łodzi, w domach kultury a nawet szpitalach. Przywozi nagrody z konkursów wojewódzkich a także turnieju ogólnopolskiego w Bydgoszczy. Członkowie kabaretu mówią, że gdyby znalazł się sponsor, działalność mogłaby być jeszcze bardziej intensywna. Ale i tak dobrze, że patron zapewnia salę do prób a na wyjazdy konkursowe – środek lokomocji oraz posiłki.

Bi-Ba-Bo jest kabaretem muzycznym, co oznacza, że programy mają kształt inscenizowanych koncertów, w których liczy się odpowiednie połączenie piosenek w logiczną całość oraz ich aktorska interpretacja, wspomagana przez sceniczne kostiumy, elementy scenografii, rekwizyty, światło. Słowo mówione pojawia się sporadycznie, aczkolwiek, jak usłyszałem, to może się wkrótce zmienić.

Do ubiegłego roku spektakle reżyserował Tadeusz Pliszkiewicz. On też wybrał piosenki do najnowszej premiery, będącej przekrojem wcześniejszych programów. Po jego śmierci pałeczkę przejął w lutym tego roku Adam Mortas. Trochę zmienił dobór utworów, z kilku zrezygnował, kilka dodał, wprowadził własny scenariusz a reżyserując całość zadbał, rzecz jasna, o odpowiednią dawkę humoru.

Godzinny spektakl „Jeszcze w zielone gramy” został, jak wszystkie wcześniejsze, znakomicie przygotowany od strony muzycznej. Zasługa to pianisty Mariusza Ambroszczyka, który zarazem w błyskotliwy sposób akompaniował solistom a niekiedy ansamblom (grał notabene bez nut na pulpicie). Zabrzmiały piosenki Wasowskiego („Zosia i ułani”, „Odrobina mężczyzny na co dzień”, „Addio pomidory”, „Kaziu, zakochaj się”, „Tanie dranie”), ponadto m.in. „Kasztany” Korepty, „Jesienny pan” Orłowa, „Zamiast” Korcza, „Milord” Monnot z repertuaru Edith Piaf a na zakończenie tytułowa kompozycja Matuszkiewicza. Odtwórcy – kiedyś wykonujący rozmaite zawody, dziś połączeni wspólną pasją artystyczną – bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami wokalno-aktorskimi. Warto wymienić ich nazwiska: Henryka Ambroszczyk, Jadwiga Czaban, Bożena Leman-Zaremba, Zofia Przybylińska, Małgorzata Seide, Zygmunt Kozłowski, Czesław Kurkowski, Zbigniew Kwaśniewski, Bogdan Maciaszek. Brawa dla całego zespołu!

Previous Topic:

More from category

Nietoperza lot niewysoki

Już po raz siódmy w historii łódzkich scen muzycznych wystawiona została Zemsta nietoperza. Ta ceniona powszechnie [Read More]

Staram się poszerzać swoje umiejętności

Rozmowa z Marzeną Konowalską – śpiewaczką, organistką, autorką pieśni religijnych Janusz Janyst – Ma [Read More]

Film jako baza edukacyjna

Status kulturowego odbiorcy uzyskuje się poprzez trud i pracę, prowadzące do erudycji w sferze tekstualnej i [Read More]

Rozśpiewany festiwal

Ważny dla kultury muzycznej i mający ogólnopolski zasięg Łódzki Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis odbył się [Read More]

Koncerty ku czci

W Łodzi odbyło się ostatnio kilka koncertów patriotycznych, dedykowanych ważnym postaciom historycznym. Brali w [Read More]

Interesting Sites

    Archives