Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Thursday January 17th 2019

Kwestia pamięci

Nie ma patriotyzmu bez pamięci – te słowa Prezydenta Lecha Kaczyńskiego stały się mottem spektaklu poetycko-muzycznego przygotowanego przez łódzkich artystów dla uczczenia Ofiar katastrofy smoleńskiej w czwartą rocznicę tragedii. Spektakl zatytułowany Kwestia pamięci, ze scenariuszem i w reżyserii Tomasza Bieszczada, odbył się w siedzibie Stowarzyszenia Robotników Chrześcijańskich przy ul. Tuwima w Łodzi.

Zamysł polegał na połączeniu wierszy i pieśni z multimedialnymi materiałami faktograficznymi, zaczerpniętymi m.in. z filmu Anity Gargas Anatomia upadku. Całość podzielona została na trzy części: Ofiara, Zapaść, Wzrastanie. W każdej z nich poza strofami Zbigniewa Herberta (recytował najmłodszy z wykonawców, Tomasz Czaszke) pojawiły się w autorskim wykonaniu teksty Bieszczada – np. Pogromcy stearyny o najemnikach rekwirujących znicze i kwiaty spod krzyża na Krakowskim Przedmieściu. W każdej były pieśni skomponowane przez śpiewającą i prezentującą własne wiersze Agnieszkę Battelli (np. Iskierka) oraz znakomicie akompaniujących na zmianę na gitarze i fortepianie Jarosława Paczyńskiego (np. Biżuteria z czarnego koralu) i Piotra Sumadę (np. Mury). Wszyscy oni podejmowali też zadania aktorskie, a wspomagali ich, śpiewająca z ekspresją Urszula Paczyńska a także recytujący poezję Mirosława Marcheluk i Jerzy Chojnowski. Program miał dobrą dramaturgię i tworzył sugestywny nastrój. Niezwykle silną puentą a zarazem kulminacją stała się wykonana wspólnie, pełna szlachetnego patosu pieśń Epitafium patriotów ze słowami i muzyką Paczyńskiego (Panie Prezydencie, przyjacielu/ tylko prawda ważna jest/ zginałeś za nią, za niepodległą/ nie zmieni tego zdrajców szept). Publiczność wysłuchała tego utworu powstawszy z miejsc.

Po spektaklu głos zabrał Witold Waszczykowski krytycznie ustosunkowując się do śledztwa smoleńskiego.

Patronat medialny nad Kwestią pamięci sprawowały tygodnik „Do Rzeczy” oraz „Gazeta Polska Codziennie”. Realizacja techniczna i organizacyjna spoczywała w rękach Jana Królikowskiego i Tomasza Załęskiego.

More from category

„Sztuka naiwna” w Willi

W Galerii Willa przy ul. Wólczańskiej eksponowana jest wystawa „sztuki naiwnej” – a ściśle malarstwa ze [Read More]

Rok Grażyny Bacewicz

W roku 2019 przypada 110. rocznica urodzin i 50. rocznica śmierci Grażyny Bacewicz, o której mówiono niegdyś, że [Read More]

Dobrowolski upamiętniony

Przy ul. Wólczańskiej 35 w Łodzi odsłonięta została tablica upamiętniająca postać związanego z tym adresem [Read More]

O filmowych festiwalach i nie tylko

Już pod koniec ubiegłego stulecia Maryla Hopfinger twierdziła, że kultura współczesna zyskała charakter [Read More]

Wyśpiewane dzieje

Rozmowa z  JERZYM WOLNIAKIEM – reżyserem, śpiewakiem, pedagogiem, animatorem kultury Janusz Janyst: – [Read More]

Interesting Sites

    Archives