Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Tuesday September 17th 2019

Organowe improwizacje na płycie

Improwizowanie na jakimś instrumencie traktować można jako komponowanie w czasie rzeczywistym. Gdy jest zarejestrowane fonograficznie – w tej zobiektywizowanej formie zaczyna funkcjonować podobnie jak utwory zapisane w nutach.

Interesującą płytę kompaktową z improwizacjami organowymi inspirowanymi treściami religijnymi nagrał łódzki artysta, Tomasz Mońko. Muzyk ten ukończył niedawno studia w klasie organów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Jest zarazem absolwentem – w tej samej specjalności – warszawskiej szkoły artystycznej „Brillante”. Koncertuje w kraju, występował też z powodzeniem – wypełniając swe recitale w sporej części właśnie improwizacjami – w Czechach i Holandii. W Łodzi dał ostatnio recital w kościele św. Mateusza. Mońko para się kompozycją, aranżacją i pedagogiką – ma w swym zawodowym dorobku prowadzenie zajęć z improwizacji organowej w macierzystej uczelni. Zaprojektował również cały nowoczesny system sterowania trakturą organów i zbudował go od podstaw. Osobną dziedzinę jego aktywności stanowi realizacja nagrań audio oraz nagłośnienia. Jest serwisantem urządzeń multimedialnych, projektantem i konstruktorem urządzeń elektronicznych, programistą komputerowym a także fotografikiem.

Wspomniana płyta zatytułowana została Eclipse and Dawn (Zaćmienie i świt) a nagrana w kościołach Rotterdamu, Hagi i Scheveningen. Zawiera osiem, trwających od czterech i pół do piętnastu minut, improwizacji-medytacji dotykających w zamyśle artysty tematyki stworzenia, występku, nawrócenia i odkupienia. (The Dance of Joy, The Temptation, The Sin, The Prayer of Repentance, The Rebirth, The Rise of the King, The Dance of Triumph, The Eternal Tranquility). Szósty na przykład obraz muzyczny symbolizować ma Bożą konsekwencję w zbawczym dziele – wszystko wzrasta dynamicznie i harmonicznie na zasadzie ostinatowej a w pewnym momencie słychać „odwalenie kamienia grobu” i zasugerowany jest rozbłysk Światła od wewnątrz (uwidoczniony notabene na okładce krążka, eksponującej wizję plastyczną Katarzyny Brzozowskiej).

Ze słuchaniem całości, a konkretnie rozpoznaniem warstwy semantycznej powiązanej z improwizacjami, wiążę się wielokrotnie analizowany problem odbioru muzyki programowej. Jej zgodna z intencjami kompozytora percepcja uwarunkowana jest znajomością programu wskazującego na treść zewnętrzną (znajomość tytułu, dodanego komentarza etc.)

Muzyczna narracja Eclipse and Dawn utrzymana jest w nowoczesnej konwencji tonalnej, warstwa dźwiękowa zainspirowana została w dużym stopniu dwudziestowieczną muzyką francuską, m.in. kompozycjami Messiaena. Mońko wykazuje dużą kreatywność melodyczną i harmoniczną, a także panowanie nad formą. W kilku przypadkach próbuje nawiązać do barokowej retoryki.

Organista jest producentem swojej płyty. Nagrania dokonała Agnieszka Dec, krążek wydany został w USA. Dostępny jest wysyłkowo (http://www.amazon.com/Eclipse-Dawn-Tomasz-Monko/dp/B00AG6NPZK, mono@amiga.com.pl, tomasz.monko@t2logic.com)

Next Topic:

More from category

Pamięć o historii

Po raz kolejny zorganizowane zostały w Jeżowie uroczyste obchody rocznicowe związane z bitwą rozegraną nieopodal [Read More]

Panie z bojowego szlaku

Na rynku czytelniczym pojawiła się, wydana nakładem warszawskiej oficyny Zona Zero, książka Agnieszki [Read More]

Łódź w piosence

W czerwcu sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów przy ul. Żubardzkiej była miejscem [Read More]

Łódź jest moją miłością

Z Urszulą Kowalską – poetką, publicystką, animatorką kultury, rozmawia Janusz Janyst – Ma Pani opinię [Read More]

Pełnię posługę jako organistka

Rozmowa z Agnieszką Dobroń – organistką i klawesynistką JANUSZ JANYST: – Czy funkcję organistki, którą [Read More]

Interesting Sites

    Archives