Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Wednesday August 12th 2020

Sacrum w pejzażu kulturowym

Mieszcząca się w Centrum Informacji Turystycznej przy ul. Piotrkowskiej „Galeria 87” zaprosiła niedawno na znakomitą wystawę fotografii Tomasza Sobczaka pt. Sacrum pejzażem malowane.

Autor jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP im. Władysława Strzemińskiego). Dyplomy z malarstwa i projektowania ubioru uzyskał w 1982 roku. Działa jako artysta malarz, scenograf teatralny i filmowy, ilustrator książek, fotografik. Miał ponad 50 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Opublikował dwa tomiki poetyckie (Wędrujący dom i Parę rozmów temu). Jest pracownikiem dydaktycznym Instytutu Architektury Tekstyliów Politechniki Łódzkiej. Uczy rysunku, malarstwa i fotografii.

Na wspomnianej wystawie zaprezentował 21 fotogramów. Wszystkie powstały w Łodzi, a ponad połowa z nich w obszarze kultury chrześcijańskiej – w świątyniach i na zewnątrz nich, na cmentarzach (katolickim, ewangelickim, prawosławnym). Pozostałe prace na podobnej zasadzie związane są z kultura żydowską. Cała ekspozycja okazała się więc spójna pod względem koncepcyjnym.

Sobczak w swych zdjęciach-obrazach ujawnia naturę poetycką. Sacrum, a więc świętość, lokuje w sferze niedopowiedzenia, wieloznacznego symbolu, tajemnicy. Obiektyw aparatu skierowuje bardziej na detal, aniżeli całość obiektu. Odpowiedni nastrój a zarazem efekty malarskie osiąga dzięki przemyślanej kompozycji fotogramów, mistrzowskiemu operowaniu światłocieniem, także całkowitemu podporządkowaniu sobie techniki zdjęciowej – na przykład wówczas, gdy z padających kropli deszczu potrafi wykreować nieomal impresjonistyczną aurę. W ujęciu artysty tytułowy pejzaż (rozumiany szeroko) polega na ukazaniu splatania się przyrody z wytworami rąk ludzkich, tak samo, jak i zaakcentowaniu współistnienia życia i śmierci. Młoda paproć wyrastająca ze szczeliny cmentarnego muru jest tu wymownym przykładem.

Zapewne, temat sacrum nie byłby realizacyjnie możliwy bez najwyższej sprawności warsztatowej. Tomasz Sobczak w pełni się z postawionego sobie zadania wywiązał.

Previous Topic:
Next Topic:

More from category

Pomnik „w odstawce”

Od dwóch lat czeka na ustawienie w stosownym miejscu odlany w brązie przez Gliwickie Zakłady Urządzeń Technicznych [Read More]

„U Srzednickiego”

Mamy w Łodzi nowy ośrodek kultury, mieszczący się w siedzibie Fundacji im. Stanisława Pomian-Srzednickiego przy [Read More]

Piękno obecne

W Galerii Willa przy ul. Wólczańskiej w Łodzi można było obejrzeć wystawę pt. Studiując naturę, obejmującą [Read More]

„U Srzednickiego”

Mamy w Łodzi nowy ośrodek kultury, mieszczący się w siedzibie Fundacji im. Stanisława Pomian-Srzednickiego przy [Read More]

Biblijne grafiki ks. Furdyny

W Instytucie Europejskim w Łodzi odbyło się spotkanie z księdzem Tadeuszem Furdyną, połączone z promocją [Read More]

Interesting Sites

    Insider

    Archives