Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Saturday February 23rd 2019

Sacrum w pejzażu kulturowym

Mieszcząca się w Centrum Informacji Turystycznej przy ul. Piotrkowskiej „Galeria 87” zaprosiła niedawno na znakomitą wystawę fotografii Tomasza Sobczaka pt. Sacrum pejzażem malowane.

Autor jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP im. Władysława Strzemińskiego). Dyplomy z malarstwa i projektowania ubioru uzyskał w 1982 roku. Działa jako artysta malarz, scenograf teatralny i filmowy, ilustrator książek, fotografik. Miał ponad 50 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Opublikował dwa tomiki poetyckie (Wędrujący dom i Parę rozmów temu). Jest pracownikiem dydaktycznym Instytutu Architektury Tekstyliów Politechniki Łódzkiej. Uczy rysunku, malarstwa i fotografii.

Na wspomnianej wystawie zaprezentował 21 fotogramów. Wszystkie powstały w Łodzi, a ponad połowa z nich w obszarze kultury chrześcijańskiej – w świątyniach i na zewnątrz nich, na cmentarzach (katolickim, ewangelickim, prawosławnym). Pozostałe prace na podobnej zasadzie związane są z kultura żydowską. Cała ekspozycja okazała się więc spójna pod względem koncepcyjnym.

Sobczak w swych zdjęciach-obrazach ujawnia naturę poetycką. Sacrum, a więc świętość, lokuje w sferze niedopowiedzenia, wieloznacznego symbolu, tajemnicy. Obiektyw aparatu skierowuje bardziej na detal, aniżeli całość obiektu. Odpowiedni nastrój a zarazem efekty malarskie osiąga dzięki przemyślanej kompozycji fotogramów, mistrzowskiemu operowaniu światłocieniem, także całkowitemu podporządkowaniu sobie techniki zdjęciowej – na przykład wówczas, gdy z padających kropli deszczu potrafi wykreować nieomal impresjonistyczną aurę. W ujęciu artysty tytułowy pejzaż (rozumiany szeroko) polega na ukazaniu splatania się przyrody z wytworami rąk ludzkich, tak samo, jak i zaakcentowaniu współistnienia życia i śmierci. Młoda paproć wyrastająca ze szczeliny cmentarnego muru jest tu wymownym przykładem.

Zapewne, temat sacrum nie byłby realizacyjnie możliwy bez najwyższej sprawności warsztatowej. Tomasz Sobczak w pełni się z postawionego sobie zadania wywiązał.

Previous Topic:
Next Topic:

More from category

Oleje Biernackiego

W łódzkiej Galerii Re:Medium przy ul. Piotrkowskiej 113 można było oglądać wystawę najnowszych obrazów Andrzeja [Read More]

„Sztuka naiwna” w Willi

W Galerii Willa przy ul. Wólczańskiej eksponowana jest wystawa „sztuki naiwnej” – a ściśle malarstwa ze [Read More]

Dobrowolski upamiętniony

Przy ul. Wólczańskiej 35 w Łodzi odsłonięta została tablica upamiętniająca postać związanego z tym adresem [Read More]

Wystawa prac Ryszarda Kuby Grzybowskiego

W łódzkiej Galerii Sztuki Willa można było obejrzeć bardzo ciekawą wystawę prac Ryszarda Kuby Grzybowskiego. Na [Read More]

Zadanie dla wyobraźni

W mieszczącej się przy ul. Północnej sali konferencyjnej Łódzkiej Okręgowej Izby Architektów zaprezentowana [Read More]

Interesting Sites

    Archives