Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Wednesday November 21st 2018

Dwudzieste „Lato z muzyką”

Już po raz dwudziesty odbywało się w grotnickim kościele parafialnym pw. Niepokalanego Poczęcia NMP „Lato z muzyką”. Niedzielne koncerty współorganizowane były tym razem przez Towarzystwo Śpiewacze „Lutnia” w Zgierzu a kierownictwo artystyczne  sprawował, jak poprzednio, Witold Kacprzak, inicjator imprezy (wcześniej organizowanej przez Łódzkie Towarzystwo Muzyczne). Patronat honorowy objęli Starosta Powiatu Zgierskiego Krzysztof Kozanecki i Wójt Gminy Zgierz Zdzisław Rembisz.

Począwszy od 7. lipca zaproszono melomanów na siedem spotkań z Polihymnią. Okazały charakter miał koncert inauguracyjny z udziałem chóru mieszanego zgierskiej „Lutni” – notabene jednego z najstarszych tego typu zespołów w województwie łódzkim, od trzech lat pracującego pod kierunkiem chórmistrza Patryka Kobylarczyka. Wykonane na wstępie kompozycje chóralne a cappella lub z akompaniamentem pianistki Cecylii Hanzelewicz mogły przekonać, że formacja wciąż podnosi swój poziom wykonawczy. Charakteryzuje się on wyrównanym brzmieniem  głosów, plastycznością dynamiki, bardzo dobrą intonacją i dykcją. Z przyjemnością słuchało się np. Chwalcie Pana  Twardowskiego czy też Alleluja Świdra. Centralnym punktem koncertu stało się wykonanie Magnificatu Abinoniego z udziałem utalentowanych, młodych solistów: Joanny Markowskiej – sopran, Przemysława Baińskiego – tenor i Bartosza Szulca – baryton a także grupy instrumentalistów. To dzieło oratoryjne wzmocniło rangę inauguracji, w ramach której zaprezentował się ponadto nowo powstały, wokalny oktet męski (jeszcze bez nazwy) założony i kierowany przez Mariusza Lewego (w programie m.in. jego kompozycja: Alleluja).

Kolejne wieczory wypełnili swymi produkcjami kameraliści. Wiolonczelista Krzysztof Łatwiński koncertował wspólnie z pianistką Agatą Nowak-Górską. Najobszerniejszą spośród odtwarzanych kompozycji była trzyczęściowa Sonata Debussy’ego. Można też było posłuchać Introdukcji i Poloneza Chopina oraz kilku miniatur, w tym Ave Maria Schuberta i Łabędzia Saint-Saėnsa. Godne uznania okazały się piękny dźwięk wiolonczeli i wirtuozeria obojga muzyków.

Duo Milonga tworzone przez harfistkę Anetę Janiszewską i akordeonistę Konrada Salwińskiego urzekło delikatnością muzycznej narracji, obejmującej zarówno transkrypcje muzyki dawnej (np. wybranych części Suity orkiestrowej D-dur Bacha), jak i kompozycji z wieku XIX i XX, włącznie z tangami Piazzolli. W partnerowaniu obu instrumentów akordeon zdawał się jednak, pod względem dynamicznym, dominować.

Baryton Mateusz Stachura, współpracujący z Teatrem Muzycznym w Łodzi, wystąpił z akompaniamentem, grającej na keyboardzie, Pauliny Urbankowskiej. Szlachetnym w barwie głosem zaśpiewał arie z oper Moniuszki, Gounoda oraz starowłoskie, zaś na zakończenie, zmieniając sposób emisji, kilka przebojów z repertuaru  Armstronga, Sinatry i Charlesa.

Rewelacją festiwalu stał się 19-letni gitarzysta Piotr Przedbora, laureat licznych konkursów wykonawczych, choć dopiero  przygotowujący się do studiów jednocześnie w uczelniach muzycznych Warszawy i Paryża. W sposób perfekcyjny technicznie a zarazem bogaty w niuanse interpretował m.in. III Sonatę skrzypcową Bacha i Sonatę romantyczną Ponce’a

Bardzo efektowny a zarazem energetyczny okazał się występ Trombonans Quartet (Tomasz Jagoda, Dawid Klahs, Bartłomiej Kruszyński, Radosław Szulc – puzony). Najpierw zabrzmiały opracowania utworów z dawnych epok, potem puzoniści zaprezentowali, wraz z perkusistą Pawłem Krasińskim, hity muzyki filmowej i rozrywkowej (m.in. The Pink Panthers Manciniego, Yesterday Lennona-McCartney’a).

Spuentowała „Lato z muzyką” Latina, czyli tercet mieszkających w Polsce muzyków pochodzących z południowej Ameryki (Rafael Alvarado, Manuel Montenegro, Rolando Paukar). Wykorzystując instrumentarium składające się z gitar, mandoliny, czarango, różnych fletów i bębna wykonali obszerną wiązankę zróżnicowanych pod względem charakteru melodii ludowych z Boliwii, Ekwadoru i Peru, część z nich również śpiewając.

Wszystkie koncerty miały komplet publiczności i były przez nią gorąco przyjmowane. Grotnicki festiwal zasługuje na miano imprezy pod każdym względem udanej.

More from category

Piosenki Pawła Ciesielskiego

Do najbardziej szlachetnych gatunków muzyki rozrywkowej należy piosenka poetycka, charakteryzująca się szczególnym [Read More]

Wypowiadam się dźwiękami i ruchem

Rozmowa z Justyną Stopnicką – muzykoterapeutką, tancerką, instruktorką tańca oraz fitness, czyli nowoczesnych [Read More]

Premiera pięknie wyśpiewana

Wciąż aktualne jest pytanie – szczególnie istotne w odniesieniu do repertuarowej klasyki – czym powinna [Read More]

Pracę traktuję jako misję

Rozmowa z Tomaszem Krupą, pedagogiem Zespołu Szkół Specjalnych Nr 2 w Łodzi    Janusz Janyst – Jest [Read More]

Big-band Teatru Muzycznego

Teatr Muzyczny w Łodzi zaprosił na pierwszy koncert z planowanej serii „Klasycy big-bandu”.  Bohaterem [Read More]

Interesting Sites

    Archives