Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Sunday September 23rd 2018

Wielkanoc Muzyczna w Filharmonii

Po raz kolejny Filharmonia Łódzka zaprosiła u progu Wielkiego Tygodnia na Wielkanoc Muzyczną. Tym razem były to tylko trzy koncerty. Trudno byłoby – zgodnie z intencją organizatorów – traktować je jako festiwal. A poza tym jeden z koncertów nie miał nic wspólnego z tematyką wielkanocną.

Pierwszego dnia (w piątek, a więc podczas „normalnego” wieczoru koncertowego, który i tak musiałby być „zagospodarowany”) zaprezentowana została Pasja wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego. Wykonali ją Iwona Hossa – sopran, Adam Kruszewski – baryton, Piotr Nowacki – bas, Krzysztof Gosztyła – recytacje, chór dziecięcy Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki oraz chór i orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Vladimira Kiradjieva. Realizację dopracowano w szczegółach, aczkolwiek atonalna narracja, szczególnie eksponująca chóry, instrumenty dęte i perkusyjne, wywołać mogła u słuchaczy pewien niedosyt, związany z kompozytorskim założeniem formalnym, nieuwzględniającym czytelnego rozwoju dramaturgicznego. Organizatorzy zapowiadali przyjazd kompozytora, ów jednak nie dotarł.

Kolejny wieczór wypełnili filharmonicy poznańscy pod dyr. Christophera Hogwooda. Najpierw dziesięcioosobowy skład zagrał stylowo Koncert brandenburski G-dur Bacha z altówkową kadencją dokomponowaną w konwencji epoki przez Pendereckiego. Skład duży wykonał Bachowski Ricercar z Musikalisches Opfer w zjawiskowej instrumentacji Antona Weberna. Po przerwie przyszedł czas na balet Pulcinella Igora Strawińskiego (partie wokalne powierzone zostały młodym, utalentowanym śpiewakom: Monice Mych – sopran, Sylwestrowi Smulczyńskiemu – tenor i Adamowi Pałce – bas). Kompozycja miała bogatą warstwę wizualną dzięki… czwórce tancerzy Polskiego Teatru Tańca, wykonujących nawiązującą do wzorów commedii dell’arte (ale środkami tańca modern) choreografię Ewy Wycichowskiej. Muzyczno-baletowa całość okazała się udana, obie warstwy, nieomal jak na teatralnej scenie, dobrze się uzupełniały, wszelako korespondencja z Wielkanocą była żadna.

Koncert zamykający przygotowała Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Program, z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Giuseppe Verdiego, obejmował sakralne utwory tego twórcy. Dyrygował związany z AM chórmistrz, Jerzy Rachubiński. Ave Maria pięknie interpretowała z towarzyszeniem studenckiej orkiestry sopranistka Agnieszka Wasilewska. Pater Noster i Ave Maria (już w innej wersji) wykonał uczelniany chór mieszany a cappella (niebrzmiący jednak rewelacyjnie, m.in. wyrównanie głosów męskich było gorsze, niż żeńskich). Stabat Mater zaśpiewał chór mieszany z orkiestrą a Laudi alla Vergine Maria chór żeński a cappella. Na zakończenie przewidziano dostojne Te Deum – tu zaangażowani byli wszyscy wykonawcy a dzielnie spisująca się (nie licząc drobiazgów) orkiestra miała swoje momenty popisowe. Sprawujący kierownictwo artystyczne Wielkanocy Muzycznej Lech Dzierżanowski niepotrzebnie dopuścił do „wzbogacenia” koncertu odczytaniem… życiorysów pedagogów mających swój udział w przygotowaniu występu.

More from category

Cyrk „utaneczniony”

Cyrk w operze? A jednak! Teatr Wielki w Łodzi zaprosił na gościnny spektakl węgierskiego, liczącego około [Read More]

Muzyka i taniec dopełniają się

Rozmowa z Katarzyną Zielińską, flecistką i tancerką salsy   Janusz Janyst: – Jean Paul napisał [Read More]

Od czystej formy do choreografii faktu

Organizowane co dwa lata przez Teatr Wielki w Łodzi Spotkania Baletowe są przedsięwzięciem artystycznym najwyższej [Read More]

Energetyczne balety

Na zakończenie minionego sezonu artystycznego łódzki Teatr Wielki przygotował ciekawą premierę baletową, [Read More]

Koncentracja pierwiastka radości

Taniec i rytm to moje żywioły, mówi JOANNA WOLAŃSKA – tancerka, rytmiczka, choreograf, pedagog w Zespole [Read More]

Interesting Sites

    Archives