Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Sunday September 23rd 2018

Recital organowy u Jezuitów

W kościele Ojców Jezuitów, po niedzielnej, wieczornej Mszy św. można nierzadko wsłuchać się w piękno muzyki organowej. Swoje dokonania prezentują tu studenci sekcji organów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. W grudniu wystąpiła Aida Stępniak z klasy prof. Piotra Grajtera, studiująca też równolegle w łódzkiej uczelni teorię muzyki.

Młoda artystka skupiła się w swoim recitalu głównie na muzyce barokowej, rozpoczynając recital Psalmem 23 Mein Huter und mein Hirt niderlandzkiego twórcy, Jana Pieterszoona Sweelincka. To była najbardziej skupiona w nastroju i, w sensie brzmieniowym, surowo potraktowana kompozycja, sprzyjająca natychmiastowemu nastawieniu się przez słuchaczy na uważną kontemplację.

Z dorobku Johanna Pachelbela, reprezentanta, poprzedzającej twórczość Bachowską, szkoły południowoniemieckiej, wybrana została Aria Sexta „Sebaldina” z Hexachordum Apollinis. Jest to w istocie cykl polifonicznych wariacji, w których wykonawczyni, stosując urozmaiconą rejestrację, zadbała o wyraźne zróżnicowanie kolorystyczne poszczególnych odcinków.

„Wycieczką” w stronę epoki romantycznej a zarazem momentem zaznaczenia, w pewnym stopniu, pierwiastka lirycznego, stała się Siciliana z Sześciu triów na organy op. 47 wybitnego, neoromantycznego polifonisty niemieckiego, Maxa Regera. Słuchając tej kompozycji można było podążać myślą za urokliwą melodią podbudowaną kunsztownym, polifonizującym akompaniamentem.

Jako powrót do baroku i zwieńczenie występu potraktowana została monumentalna Fantazja i Fuga g-moll BWV 542 Johanna Sebastiana Bacha. W Fantazji interpretacja uwypukliła silne kontrasty budujące ekspresję, zaś w dynamicznie wykonanej Fudze osiągnięta została dramaturgiczna kulminacja dyptyku.

Aida Stępniak zagrała wszystkie utwory realizując przejrzystą koncepcję wyrazową, cechą recitalu była też wzorowa precyzja techniczna.

More from category

Premiera pięknie wyśpiewana

Wciąż aktualne jest pytanie – szczególnie istotne w odniesieniu do repertuarowej klasyki – czym powinna [Read More]

Pracę traktuję jako misję

Rozmowa z Tomaszem Krupą, pedagogiem Zespołu Szkół Specjalnych Nr 2 w Łodzi    Janusz Janyst – Jest [Read More]

Big-band Teatru Muzycznego

Teatr Muzyczny w Łodzi zaprosił na pierwszy koncert z planowanej serii „Klasycy big-bandu”.  Bohaterem [Read More]

Nietoperza lot niewysoki

Już po raz siódmy w historii łódzkich scen muzycznych wystawiona została Zemsta nietoperza. Ta ceniona powszechnie [Read More]

Staram się poszerzać swoje umiejętności

Rozmowa z Marzeną Konowalską – śpiewaczką, organistką, autorką pieśni religijnych Janusz Janyst – Ma [Read More]

Interesting Sites

    Archives