Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Saturday June 23rd 2018

Panie czwórkami do przodu

Zrodzony w dobie klasycyzmu kwartet smyczkowy jest formacją w sensie stylistycznym uniwersalną, doskonale sprawdzającą się także w obecnych czasach i to w różnych nurtach muzycznych.

Kultywowanie kameralistyki polegające w danym wypadku na współdziałaniu ze sobą dwojga skrzypiec, altówki i wiolonczeli stanowi zawsze dla muzyków wyzwanie i formę nobilitacji, bo też dziedzina ta wymaga specjalnych predyspozycji. W Łodzi już przed laty istniały równocześnie trzy dobrej klasy kwartety smyczkowe, składające się z instrumentalistów Filharmonii Łódzkiej i mające za patronów wielkich artystów urodzonych w naszym mieście: Grażynę Bacewicz, Aleksandra Tansmana i Artura Rubinsteina. Najdłużej działał Kwartet Rubinsteinowski, ale i on rozpadł się po kilkunastu latach pracy. Obecnie inicjatywa w omawianym zakresie najwyraźniej przechodzi w damskie ręce. Swoistą spécialité de la maison stały się w grodzie nad Łódką żeńskie kwartety smyczkowe. Nie ma już wprawdzie Con Fisto, ale grają trzy inne. A ich repertuar wcale nie ogranicza się do klasyki.

Kwartet Apertus utworzyły kilka sezonów temu członkinie miejscowej orkiestry filharmonicznej: skrzypaczki Joanna Łuczak i Marta Kalińska, altowiolistka Joanna Krysińska-Gwarda i wiolonczelistka Maria Katarzyna Filipiak. Artystki są absolwentkami Akademii Muzycznych w Łodzi i Katowicach. Mają w swym dorobku projekt zatytułowany Małe wieczorne muzykowanie, obejmujący Mozartowskie serenady i divertimenta. Wystąpiły m.in. w ramach Niedziel z Muzyką u św. Mateusza a także festiwalu Kolory Polski, wykonując kompozycje od Haydna po Debussy’ego. Natomiast ostatnio koncertowały i nagrały płytę wspólnie z jazzowym saksofonistą Andrzejem Olejniczakiem.

W skład Furioso wchodzą dyplomantki Akademii Muzycznych w Łodzi oraz Wrocławiu: skrzypaczki Aldona Wrocławska i Małgorzata Matwij, altowiolistka Katarzyna Piasecka i wiolonczelistka Edyta Moskwa. Ten ansambl specjalizuje się w muzyce popularnej, a więc w utworach lżejszego autoramentu – „przebojach mistrzów”, transkrypcjach melodii filmowych, piosenek musicalowych itp. Zespół wystąpił podczas ostatnich Targów Poznańskich, również na ubiegłorocznym koncercie sylwestrowym w Filharmonii Łódzkiej, można go nieraz posłuchać w domach kultury a nawet centrach handlowych.

Najmłodszym w sensie stażu i wieku jest Typhoon String Quartet, założony w 2011 roku przez studentki łódzkiej Akademii Muzycznej: skrzypaczki Agatę Zamirską i Martę Pawłowską, altowiolistkę Martynę Susek i wiolonczelistkę Martę Kotaszewską. Ten kwartet różni się od poprzednio wymienionych tym, że jest ukierunkowany przede wszystkim na jazz i swingując, improwizuje w sposób dynamiczny w oparciu zarówno o standardy, jak i tematy własne. Studencka formacja wystąpiła już w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych, Okręgowej Izbie Lekarskiej, podczas Lata z Muzyką w Grotnikach, spotykając się z życzliwym przyjęciem.

Wszystkie te sympatyczne, urodziwe zespoły smyczkowe wzbogacają swym muzykowaniem lokalne życie muzyczne. Oby tylko nie zabrakło im energii i zapału do dłuższej działalności, co, oczywiście, w dużym stopniu zależeć będzie od zapotrzebowania na kwartetową muzykę.

Previous Topic:

More from category

Pracę traktuję jako misję

Rozmowa z Tomaszem Krupą, pedagogiem Zespołu Szkół Specjalnych Nr 2 w Łodzi    Janusz Janyst – Jest [Read More]

Big-band Teatru Muzycznego

Teatr Muzyczny w Łodzi zaprosił na pierwszy koncert z planowanej serii „Klasycy big-bandu”.  Bohaterem [Read More]

Nietoperza lot niewysoki

Już po raz siódmy w historii łódzkich scen muzycznych wystawiona została Zemsta nietoperza. Ta ceniona powszechnie [Read More]

Staram się poszerzać swoje umiejętności

Rozmowa z Marzeną Konowalską – śpiewaczką, organistką, autorką pieśni religijnych Janusz Janyst – Ma [Read More]

Film jako baza edukacyjna

Status kulturowego odbiorcy uzyskuje się poprzez trud i pracę, prowadzące do erudycji w sferze tekstualnej i [Read More]

Interesting Sites

    Archives