Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Sunday December 16th 2018

Chóralny niedosyt

Nie w każdej operze przewidziany jest udział chóru, te jednak dzieła, w których chór śpiewa, zawsze mogą liczyć na duże zainteresowanie słuchaczy i widzów.

Chórzyści operowi pozostają w cieniu solistów, a mimo to ich rola jest niezwykle ważna zarówno w warstwie akustycznej, jak i wizualnej, bo przecież poza zadaniami wokalnymi spełniają także aktorskie, a zdarza się, że nawet i taneczne.

Wiele chóralnych fragmentów oper zyskało status prawdziwych przebojów muzyki poważnej. Sztandarowym przykładem jest Va, pensiero z opery Nabucco Verdiiego, ale przykłady można by mnożyć. Takie właśnie operowe hity wypełniły koncert, który chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi dały w Filharmonii Łódzkiej (trwa remont sceny na placu Dąbrowskiego).

Koncert zatytułowany został Va, pensiero i można było posłuchać w nim również Mazura ze Strasznego dworu Moniuszki, Tańców połowieckich z Kniazia Igora Borodina i wielu innych chórów z oper Mascagniego, Donizettiego, Czajkowskiego, Bizeta, Wagnera, przeplatanych od czasu do czasu intermezzami orkiestrowymi. Dyrygował nowy chórmistrz Teatru Wielkiego, Waldemar Sutryk.

Muzyka oddziałała swym pięknem, ale czy wrażenia były jednoznacznie pozytywne? Otóż niestety nie, bo – trzeba to wyraźnie stwierdzić – kondycja łódzkiego chóru wcale nie jest najlepsza. Zastrzeżenia budziła spoistość brzmienia, tzn. wybijanie się pojedynczych głosów, oraz barwa przywodząca momentami na myśl nie zespół profesjonalny, lecz amatorskie stowarzyszenie śpiewacze. Z dykcją też różnie bywało, ponadto ani razu nie nadarzyła się okazja do usłyszenia dynamiki piano. Najlepiej wypadło kilka śpiewanych przez chórzystów sekwencji unisono.

Dyrekcja na początku nowego sezonu w sposób bardzo nieelegancki zwolniła poprzedniego chórmistrza, Marka Jaszczaka. Posunęła się nawet do zafałszowania rzeczywistości, pomijając jego nazwisko w programie wystawionej ostatnio Marii Stuardy Donizettiego, mimo że to głównie Jaszczak (z dobrym efektem) jeszcze przed wakacjami przygotował chór do premiery. Na razie okazuje się, że personalna zmiana nie pomogła placówce.

More from category

Wyśpiewane dzieje

Z Jerzym Wolniakiem – reżyserem, śpiewakiem, pedagogiem, animatorem kultury, rozmawia Janusz Janyst – [Read More]

Stulecie piosenką opowiedziane

Dla uczczenia stulecia odzyskania przez Polskę, po 123 latach zaborów, niepodległości, Teatr Wielki w Łodzi [Read More]

Piosenki Pawła Ciesielskiego

Do najbardziej szlachetnych gatunków muzyki rozrywkowej należy piosenka poetycka, charakteryzująca się szczególnym [Read More]

Wypowiadam się dźwiękami i ruchem

Rozmowa z Justyną Stopnicką – muzykoterapeutką, tancerką, instruktorką tańca oraz fitness, czyli nowoczesnych [Read More]

Premiera pięknie wyśpiewana

Wciąż aktualne jest pytanie – szczególnie istotne w odniesieniu do repertuarowej klasyki – czym powinna [Read More]

Interesting Sites

    Archives