Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Thursday March 21st 2019

Zapalcie światła na ziemi

Kościół Środowisk Twórczych zaprosił na wieczór kolęd, pastorałek i pieśni Bożonarodzeniowych. Tytuł: Zapalcie światła na ziemi zaczerpnięty został z piosenki Andrzeja Seroczyńskiego ze słowami Anny Wareckiej. Wykonawcami byli artyści łódzkiego Teatru Muzycznego.

Dziewięcioro śpiewaków w strojach aluzyjnie nawiązujących do tradycji siedziało, bądź stało wokół owalnego stolika, co mogło kojarzyć się z rodzinnym lub przyjacielskim zgromadzeniem w jakimś dawnym polskim dworku albo też salonie. Część ostatnia zawierała „młodopolski” ukłon w stronę ludowości. Program przygotowany pod artystyczną opieką Zbigniewa Maciasa był lekko inscenizowany. Śpiewy, inkrustowane czytanymi fragmentami Pisma Świętego, poezją Jana Twardowskiego a na końcu ludowymi życzeniami, stanowiły podstawę wspólnie budowanej narracji, w której liczyła się wymiana gestów, spojrzeń, a nawet elementy ruchu scenicznego. To wszystko budowało nastrój.

Muzykę podawano na kilka sposobów. Sylwia Strugińska na przykład kolędę Witaj, gwiazdko złota śpiewała solo, tak samo jak Elżbieta Walaszczyk Bosego pastuszka, czy występujący gościnnie Ziemowit Wojtczak, który O gwiazdo betlejemska zaprezentował na poziomie koncertowej liryki wokalnej. W fakturze dwugłosowej zabrzmiała m.in. kolęda Lulajże, Jezuniu (Strugińska z Jolantą Gzellą) a w czterogłosowej (śpiewali wszyscy) Przybieżeli do Betlejem i Zmruż oczy swoje. Kamila Cholewińska-Rak (zawyżająca trochę wysokie dźwięki) w Cichej nocy wspierana była przez chórek mormorando, natomiast pełny, unisonowy śpiew pojawił się w pastorałkach, w których solowe partie należały m.in. do Piotra Kowalczyka, Bartosza Gajdy i Szymona Jędrucha. Halina Pitry-Ptaszek zaskoczyła znakomitym upodobnieniem barwy swego głosu do śpiewu góralskiego w Oj, maluśki. Akompaniowała, korzystając z dobrych na ogół opracowań fortepianowych, Magdalena Brzezińska.

Całość programu, obejmującą około dwudziestu utworów, charakteryzowała szlachetność konwencji przekazu, a to niezwykle cenne w dobie różnych estradowych trywializacji repetuaru Bożonarodzeniowego.

More from category

Pełnię posługę jako organistka

Rozmowa z Agnieszką Dobroń – organistką i klawesynistką JANUSZ JANYST: – Czy funkcję organistki, którą [Read More]

Koncert jazzowej kameralistyki

W wypełnionej po brzegi sali koncertowej Filharmonii Łódzkiej wystąpił Atom String Quartet – znakomity [Read More]

Szydłowskie kolędowanie

Już po raz osiemnasty Gimnazjum im. Marii Konopnickiej w Szydłowie opodal Piotrkowa Trybunalskiego urządziło – [Read More]

Werliński uhonorowany

(przyczynek do historii łódzkiej sceny operowej) Tenor Roman Werliński, były solista Teatru Wielkiego w Łodzi, [Read More]

Rok Grażyny Bacewicz

W roku 2019 przypada 110. rocznica urodzin i 50. rocznica śmierci Grażyny Bacewicz, o której mówiono niegdyś, że [Read More]

Interesting Sites

    Archives