Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Monday October 23rd 2017

Zhdanov – wybitny dziewiętnastolatek

 Międzynarodowa Fundacja im. Artura Rubinsteina sukcesywnie zaprasza melomanów na recitale fortepianowe. W Muzeum Historii Miasta Łodzi grają w odstępach miesięcznych pianiści łódzcy, natomiast w sali filharmonicznej (bynajmniej, nie kameralnej), zorganizowany został recital 19-letniego pianisty ukraińskiego, Denisa Zhdanova, co dla artysty stanowiło ufundowaną przez Fundację nagrodę za zajęcie przez niego I miejsca na Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy.

Konkurs ten, rozgrywany od 1993 roku na zasadzie biennale z inicjatywy bydgoskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. Rubinsteina i mający w świecie muzycznym ustaloną markę, wyłonił już wiele ciekawych osobowości artystycznych, szkoda tylko – o czym miałem okazję swego czasu pisać – że zainteresowanie nim łódzkich pedagogów fortepianu i udział muzycznej młodzieży z rodzinnego miasta „księcia pianistów” są zupełnie niezauważalne.

Denis Zhdanov, absolwent Specjalnej Szkoły Muzycznej im. Mykoły Łysenki w Kijowie, obecnie student I roku Ukraińskiej Akademii Muzycznej im. Piotra Czajkowskiego w klasie fortepianu prof. Borysa Fedorowa, jest laureatem kilku, odbywających się w Europie Wschodniej, międzynarodowych konkursów. Niezależnie od tego koncertował już z różnymi orkiestrami. Na swój łódzki występ przygotował obszerny program obejmujący wirtuozowskie kompozycje z XIX i początku XX wieku.

Recital składał się z dwóch części. W pierwszej zabrzmiały najpierw utwory Chopina – dwa Nokturny z opusu 48: c-moll i fis-moll oraz Ballada f-moll, natomiast zaraz potem można było posłuchać cyklu 28 Brahmsowskich Wariacji na temat Paganiniego (mających podtytuł „etiudy fortepianowe”). Właśnie owe Wariacje, oparte na motywie Kaprysu a-moll, stanowiły wielką kulminację tejże muzycznej odsłony. Najeżony trudnościami utwór, traktowany również i dziś jako najwyższe kryterium sprawności technicznej, młody solista pokonał z zadziwiającą lekkością i swobodą, bez najmniejszego wysiłku pokonując wszelkie „palcowe przeszkody” i podkreślając zarazem, wynikające z muzycznego tekstu, wyrazowe kontrasty. W tym kontekście Chopin, wymagający w porównaniu z Brahmsem dużo więcej dojrzałej, intelektualnej refleksji i niezawierający czysto technicznych fajerwerków, został w interpretacji Zhdanova zdecydowanie „przyćmiony” przez niemieckiego klasyka romantyzmu, aczkolwiek np. sposób budowania napięcia w oktawowej sekwencji Nokturnu c-moll w pełni mnie przekonał.

Część druga (po przerwie) rozpoczęła się dwiema kompozycjami Albeniza pochodzącymi z cyklu Iberia: Almerią oraz Trianą (ta druga zaprezentowana została w popisowym opracowaniu Leopolda Godowskiego). Wykonanie miało tyleż blasku, co młodzieńczego temperamentu, i natychmiast znów rozgrzało słuchaczy wypełniających salę niemal do ostatniego miejsca. Ale i tym razem był to tylko prolog do wrażeń najintensywniejszych. Zamykające program zaplanowany na ten wieczór Obrazki z wystawy Musorgskiego okazały się kreacją wprost porywającą, zbudowaną w sposób – nie waham się użyć tego słowa – mistrzowski z punktu widzenia różnicowania barwy dźwięku i artykulacji (np. fantastyczny wprost kontrast w miniaturze Samuel Goldenberg i Szmul) oraz sugestywnego „odmalowania” jakże odmiennych w swym klimacie i charakterze scen (Bydło, Taniec kurcząt w skorupkach, Katakumby itd.). Można było wyczuć, że z tą muzyką młody Ukrainiec identyfikuje się w pełni, niejako stapia duchowo z jej rosyjskim genre`m.

Wyborne były również bisy: zarówno „wyśpiewane” wprost klawiszami, Skriabinowskie Preludium na lewą rękę, jak i eksponowany w zawrotnym tempie epizod …entomologiczny, czyli Lot trzmiela Rimskiego-Korsakowa w opracowaniu Rachmaninowa.

Zhdanov jest pianistą, jak na swój wiek, wybitnym, można mu wróżyć wielką karierę. I dobrze, że była okazja już teraz jego gry posłuchać.

Previous Topic:

More from category

Myślę, że moim powołaniem jest psychologia

Rozmowa z Marią Michalską – szesnastoletnią łodzianką, autorką powieści Cześć Braciszku wydanej przez [Read More]

Koncert w Poddębicach

W kościele p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Poddębicach odbył się interesujący – nie pierwszy już [Read More]

Historyczne organy na płycie

Ukazała się interesująca płyta z muzyką organową, będąca cegiełką przeznaczoną na zakończenie rekonstrukcji [Read More]

III Zlot Poetów

W łódzkim Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 przy ul. Minerskiej (w gmachu i na terenie przyszkolnym) [Read More]

Koncert wśród lilii

W uniejowskiej kolegiacie odbył się koncert poetycki pt. Uniejów i jego święci z udziałem m.in. łódzkiego poety [Read More]

Interesting Sites

    Archives