Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Saturday February 23rd 2019

Recital organowy live

Firma fonograficzna DUX wydała we współpracy z Radiem Łódź S.A. płytę kompaktową z utworami organowymi, nagranymi w łódzkim kościele św. Mateusza przez Irenę Wisełkę-Cieślar w trakcie jednego z koncertów odbywających się w ramach cyklu Niedziela z muzyką u św. Mateusza.

Artystka ukończyła z wyróżnieniem łódzką PWSM – obecnie Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – w klasie prof. Jana Kucharskiego, uczestniczyła też w kilku kursach mistrzowskich. Obecnie jest profesorem w macierzystej uczelni, gdzie prowadzi klasę organów i pełni funkcję prorektora ds. naukowo-dydaktycznych. Od 1996 roku tworzy wraz z Grażyną Fajkowską Duo Organowe „A Piacere”.

Zarejestrowane na płycie kompozycje – powstałe w trzech ośrodkach narodowych i różnych okresach historycznych – dają nie tylko obraz wirtuozowskich predyspozycji organistki, ale i wszechstronny przegląd możliwości brzmieniowych znakomitego, 60-głosowego instrumentu zbudowanego w roku 1928 w świątyni ewangelicko-augsburskiej przez cenioną w świecie firmę braci Rieger z Jägerndorfu.

Silną dramaturgią oddziałuje póżnobarokowa Passacaglia c-moll, będąca jednym z pomnikowych dzieł Johanna Sebastiana Bacha przeznaczonych na organy. 20 kunsztownych wariacji zwieńczonych jest tu rozbudowaną fugą. Pełne kontrastów nastrojowych i fakturalnych są dwa pokaźne rozmiarami dzieła romantyczne – zawierający passacaglię i dwutematową fugę Chorał h-moll Césara Francka oraz inspirowana m.in. chorałem gregoriańskim, sześcioczęściowa Suita łacińska Charles-Marie Widora. Polską twórczość organową XX wieku reprezentuje na plycie Sekwens Mariana Sawy. W utworze tym odnaleźć można zarówno cytat z Bachowskiej, skrzypcowej Fugi g-moll, jak i rodzime motywy ludowe.

Solistka w ramach swego recitalu interpretuje muzykę z wzorową precyzją techniczną a zarazem dbałością o rysunek frazy i dramaturgię formy. Interesująca, bogata jest registracja, wnosząca m.in. do utworów romantycznych jakże istotne w tym wypadku jakości kolorystyczne. Nagranie udało się też z punktu widzenia reżyserii dźwięku (odpowiedzialny był za nią zmarły niedawno Michał Targowski), jak i strony edytorskiej a umieszczony w książeczce komentarz Ireny Wisełki-Cieślar jest rzeczowy i wyczerpujący.

More from category

Mozartowskie koncerty Polish Camerata

Działająca od 1990 roku Polish Camerata jest w naszym życiu muzycznym jedną z liczących się marek. Jako [Read More]

Koncert jazzowej kameralistyki

W wypełnionej po brzegi sali koncertowej Filharmonii Łódzkiej wystąpił Atom String Quartet – znakomity [Read More]

Szydłowskie kolędowanie

Już po raz osiemnasty Gimnazjum im. Marii Konopnickiej w Szydłowie opodal Piotrkowa Trybunalskiego urządziło – [Read More]

Werliński uhonorowany

(przyczynek do historii łódzkiej sceny operowej) Tenor Roman Werliński, były solista Teatru Wielkiego w Łodzi, [Read More]

Rok Grażyny Bacewicz

W roku 2019 przypada 110. rocznica urodzin i 50. rocznica śmierci Grażyny Bacewicz, o której mówiono niegdyś, że [Read More]

Interesting Sites

    Archives