Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Friday April 20th 2018

Recital organowy live

Firma fonograficzna DUX wydała we współpracy z Radiem Łódź S.A. płytę kompaktową z utworami organowymi, nagranymi w łódzkim kościele św. Mateusza przez Irenę Wisełkę-Cieślar w trakcie jednego z koncertów odbywających się w ramach cyklu Niedziela z muzyką u św. Mateusza.

Artystka ukończyła z wyróżnieniem łódzką PWSM – obecnie Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – w klasie prof. Jana Kucharskiego, uczestniczyła też w kilku kursach mistrzowskich. Obecnie jest profesorem w macierzystej uczelni, gdzie prowadzi klasę organów i pełni funkcję prorektora ds. naukowo-dydaktycznych. Od 1996 roku tworzy wraz z Grażyną Fajkowską Duo Organowe „A Piacere”.

Zarejestrowane na płycie kompozycje – powstałe w trzech ośrodkach narodowych i różnych okresach historycznych – dają nie tylko obraz wirtuozowskich predyspozycji organistki, ale i wszechstronny przegląd możliwości brzmieniowych znakomitego, 60-głosowego instrumentu zbudowanego w roku 1928 w świątyni ewangelicko-augsburskiej przez cenioną w świecie firmę braci Rieger z Jägerndorfu.

Silną dramaturgią oddziałuje póżnobarokowa Passacaglia c-moll, będąca jednym z pomnikowych dzieł Johanna Sebastiana Bacha przeznaczonych na organy. 20 kunsztownych wariacji zwieńczonych jest tu rozbudowaną fugą. Pełne kontrastów nastrojowych i fakturalnych są dwa pokaźne rozmiarami dzieła romantyczne – zawierający passacaglię i dwutematową fugę Chorał h-moll Césara Francka oraz inspirowana m.in. chorałem gregoriańskim, sześcioczęściowa Suita łacińska Charles-Marie Widora. Polską twórczość organową XX wieku reprezentuje na plycie Sekwens Mariana Sawy. W utworze tym odnaleźć można zarówno cytat z Bachowskiej, skrzypcowej Fugi g-moll, jak i rodzime motywy ludowe.

Solistka w ramach swego recitalu interpretuje muzykę z wzorową precyzją techniczną a zarazem dbałością o rysunek frazy i dramaturgię formy. Interesująca, bogata jest registracja, wnosząca m.in. do utworów romantycznych jakże istotne w tym wypadku jakości kolorystyczne. Nagranie udało się też z punktu widzenia reżyserii dźwięku (odpowiedzialny był za nią zmarły niedawno Michał Targowski), jak i strony edytorskiej a umieszczony w książeczce komentarz Ireny Wisełki-Cieślar jest rzeczowy i wyczerpujący.

More from category

Nietoperza lot niewysoki

Już po raz siódmy w historii łódzkich scen muzycznych wystawiona została Zemsta nietoperza. Ta ceniona powszechnie [Read More]

Staram się poszerzać swoje umiejętności

Rozmowa z Marzeną Konowalską – śpiewaczką, organistką, autorką pieśni religijnych Janusz Janyst – Ma [Read More]

Film jako baza edukacyjna

Status kulturowego odbiorcy uzyskuje się poprzez trud i pracę, prowadzące do erudycji w sferze tekstualnej i [Read More]

Rozśpiewany festiwal

Ważny dla kultury muzycznej i mający ogólnopolski zasięg Łódzki Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis odbył się [Read More]

Koncerty ku czci

W Łodzi odbyło się ostatnio kilka koncertów patriotycznych, dedykowanych ważnym postaciom historycznym. Brali w [Read More]

Interesting Sites

    Archives