Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Monday November 12th 2018

Recital organowy live

Firma fonograficzna DUX wydała we współpracy z Radiem Łódź S.A. płytę kompaktową z utworami organowymi, nagranymi w łódzkim kościele św. Mateusza przez Irenę Wisełkę-Cieślar w trakcie jednego z koncertów odbywających się w ramach cyklu Niedziela z muzyką u św. Mateusza.

Artystka ukończyła z wyróżnieniem łódzką PWSM – obecnie Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – w klasie prof. Jana Kucharskiego, uczestniczyła też w kilku kursach mistrzowskich. Obecnie jest profesorem w macierzystej uczelni, gdzie prowadzi klasę organów i pełni funkcję prorektora ds. naukowo-dydaktycznych. Od 1996 roku tworzy wraz z Grażyną Fajkowską Duo Organowe „A Piacere”.

Zarejestrowane na płycie kompozycje – powstałe w trzech ośrodkach narodowych i różnych okresach historycznych – dają nie tylko obraz wirtuozowskich predyspozycji organistki, ale i wszechstronny przegląd możliwości brzmieniowych znakomitego, 60-głosowego instrumentu zbudowanego w roku 1928 w świątyni ewangelicko-augsburskiej przez cenioną w świecie firmę braci Rieger z Jägerndorfu.

Silną dramaturgią oddziałuje póżnobarokowa Passacaglia c-moll, będąca jednym z pomnikowych dzieł Johanna Sebastiana Bacha przeznaczonych na organy. 20 kunsztownych wariacji zwieńczonych jest tu rozbudowaną fugą. Pełne kontrastów nastrojowych i fakturalnych są dwa pokaźne rozmiarami dzieła romantyczne – zawierający passacaglię i dwutematową fugę Chorał h-moll Césara Francka oraz inspirowana m.in. chorałem gregoriańskim, sześcioczęściowa Suita łacińska Charles-Marie Widora. Polską twórczość organową XX wieku reprezentuje na plycie Sekwens Mariana Sawy. W utworze tym odnaleźć można zarówno cytat z Bachowskiej, skrzypcowej Fugi g-moll, jak i rodzime motywy ludowe.

Solistka w ramach swego recitalu interpretuje muzykę z wzorową precyzją techniczną a zarazem dbałością o rysunek frazy i dramaturgię formy. Interesująca, bogata jest registracja, wnosząca m.in. do utworów romantycznych jakże istotne w tym wypadku jakości kolorystyczne. Nagranie udało się też z punktu widzenia reżyserii dźwięku (odpowiedzialny był za nią zmarły niedawno Michał Targowski), jak i strony edytorskiej a umieszczony w książeczce komentarz Ireny Wisełki-Cieślar jest rzeczowy i wyczerpujący.

More from category

Piosenki Pawła Ciesielskiego

Do najbardziej szlachetnych gatunków muzyki rozrywkowej należy piosenka poetycka, charakteryzująca się szczególnym [Read More]

Wypowiadam się dźwiękami i ruchem

Rozmowa z Justyną Stopnicką – muzykoterapeutką, tancerką, instruktorką tańca oraz fitness, czyli nowoczesnych [Read More]

Premiera pięknie wyśpiewana

Wciąż aktualne jest pytanie – szczególnie istotne w odniesieniu do repertuarowej klasyki – czym powinna [Read More]

Pracę traktuję jako misję

Rozmowa z Tomaszem Krupą, pedagogiem Zespołu Szkół Specjalnych Nr 2 w Łodzi    Janusz Janyst – Jest [Read More]

Big-band Teatru Muzycznego

Teatr Muzyczny w Łodzi zaprosił na pierwszy koncert z planowanej serii „Klasycy big-bandu”.  Bohaterem [Read More]

Interesting Sites

    Archives