Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Sunday December 16th 2018

Historia muzyki chrześcijańskiej

Na polskim rynku czytelniczym ukazała się Historia muzyki chrześcijańskiej Andrew Wilsona-Dicksona, przetłumaczona z angielskiego przez Marzenę Wiśniewską a wydana (pod względem edytorskim bardzo starannie) przez warszawską oficynę Vocatio. Podtytuł pracy: Od chorału gregoriańskiego do muzyki gospel od razu informuje o wyznaczonym przez autora zakresie tematycznym. „Ufam – pisze Wilson-Dickson – że dzięki tej lekturze Czytelnicy będą lepiej i głębiej zorientowani w swoim chrześcijańskim dziedzictwie, a także z sympatią spojrzą na chrześcijan z innych kultur i Kościołów wraz z ich sposobami wielbienia Boga. Chciałbym także, aby dwa światy, ten wielkich katedr z ich splendorem i sztywną formalnością oraz ten z żywą muzyką lokalnego kościółka wypełnionego młodzieżą tańczącą w rytmie bębnów i gitar elektrycznych, zbliżyły się do siebie.”

Założenie polega tu wiec na syntetycznym potraktowaniu różnej pod względem stylistycznym i formalnym muzyki wykonywanej na chwałę Bożą w postmodernistycznej rzeczywistości kulturowej, zdominowanej przez ekspansywną kulturę masową. Wiadomo, że dla wielu, szczególnie młodych ludzi, pojęcie muzyki chrześcijańskiej ogranicza się dziś w praktyce do współczesnej piosenki religijnej (prezentowanej też coraz częściej w postaci montaży jako swoiste „oratoria”). Biorąc to pod uwagę duże znaczenie ma więc w sygnalizowanej pracy historyczne ujęcie materiału ze wskazaniem na twórczość religijną „starych mistrzów”, klasyków, romantyków i kompozytorów muzyki poważnej działających w wieku XX.

Mankamentem jest na pewno zbyt pobieżne potraktowanie poszczególnych epok – oczekujący konkretów czytelnik nie znajdzie, niestety, omówienia nawet takich arcydzieł z przeszłości, jak Stworzenie świata Haydna, Wielka msza c-moll Mozarta czy Missa solemnis Beethovena (by ograniczyć się tylko do klasyków wiedeńskich). W wielu zatem wypadkach należałoby zalecić po prostu równoległe posługiwanie się choćby Przewodnikiem koncertowym. Korzystania z książki nie ułatwia też brak indeksu nazwisk oraz dzieł. Ale za plus można uznać włączenie do rozważań rozdziałów poruszających zagadnienia ogólne – już we wstępie znalazła się refleksja na temat ekstatycznego, symbolicznego i retorycznego wymiaru sztuki dźwięku.

Historia muzyki chrześcijańskiej Wilsona-Dicksona ma więc raczej charakter popularny – jej lektura może być wszakże dla wielu wstępem do głębszych dociekań.

More from category

Komu ufają Polacy?

W wydawnictwie Wojciech Sumliński Reporter ukazała się w tym roku książka Tomasza Budzyńskiego i Wojciecha [Read More]

Diariusz Dariusza

Całkiem niedawno wpadł mi w ręce zbiór wierszy Dariusza Wolniakowskiego pod niepozbawionym dowcipu tytułem [Read More]

Sekretne sfery egzystencji

Łódzkie wydawnictwo Piktor opublikowało zbiór opowiadań Bogumiły Kempińskiej-Mirosławskiej pt. Chimera, [Read More]

Fraszki niebłahe

Łódzkie Wydawnictwo Biblioteka opublikowało w bieżącym roku tomik fraszek Witolda Smętkiewicza zatytułowany [Read More]

Niezwyczajne życie patrioty

W Wydawnictwie LTW ukazała się beletryzowana biografia podpułkownika Bolesława Ziemiańskiego, bohaterskiego [Read More]

Interesting Sites

    Archives