Czyli ot, taki sobie, prowadzony niesystematycznie, notatnik (kulturalny)
Sunday September 23rd 2018

Konkurs organistów w Łodzi

Minęło sto lat od urodzin Jana Kucharskiego, wybitnego organisty i pedagoga, założyciela klasy organów w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (zmarłego w 2002 roku) . Muzyk ten studiował w Paryżu u Marcela Dupré, potem wiele koncertował, przenosząc na grunt polski tradycje francuskiego stylu wykonawczego. Wykształcił grupę znakomitych wirtuozów, m.in. Irenę Wisełkę-Cieślar, Leona Batora i Mirosława Pietkiewicza.

Wspomniana rocznica dała asumpt Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów do zorganizowania w Łodzi I Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Jana Kucharskiego. Program współzawodnictwa uwzględnił utwory często przez patrona wykonywane, reprezentujące muzykę niemiecką, francuską oraz współczesną – polską.

W konkursie uczestniczyło jedenaścioro wykonawców, w tym tylko dwie organistki z zagranicy, co może nie jest liczbą imponującą, ale jak na „start” międzynarodowej imprezy nie wydaje się dziwne. Każdy konkurs musi dopracować się marki. Zapewne już następna edycja zgromadzi liczniejszą ekipę.

Pierwszy z dwu konkursowych etapów odbywał się w Akademii Muzycznej, drugi w ewangelicko-augsburskim kościele św. Mateusza, gdzie od kilkunastu lat organizowane są comiesięczne koncerty organowe. Międzynarodowemu jury przewodniczyła prof. Susan Landale z Paryża, której recital w kościele św. Mateusza rozpoczął całą imprezę. Artystka, świetnie panując nad dramaturgią utworów, grała m.in. Passacaglię c-moll Bacha i dwie części z La Nativité du Seigneur Messiaena. Inny juror – prof. Gerhard Gnann z Niemiec – dał z kolei, pomiędzy etapami konkursu, recital w Archikatedrze Łódzkiej. Wykonał z mistrzowską precyzją m.in. Preludium i fugę e-moll Bruhnsa oraz Finał z VI Symfonii organowej Vierne’a. Oba koncerty stały na najwyższym poziomie wirtuozowskim.

Bardzo dobrze przygotowani okazali się uczestnicy konkursowych zmagań, a już szczególnie piątka dopuszczonych do drugiego etapu. Przyznane zostały trzy nagrody a tuż po ich wręczeniu w kościele ewangelicko-augsburskim można było raz jeszcze posłuchać gry laureatów. Pierwszą nagrodę (7 tys. zł) jury przyznało Yihua Li z Chin, absolwentce Akademii Muzycznej w Shenyang, studiującej obecnie we Freiburgu w klasie prof. Martina Schmedinga. Perfekcyjna technicznie, o bogatej wyobraźni kolorystycznej, na koncercie laureatów w porywający, niezwykle dynamiczny sposób wykonała m.in. Allegro z VI Symfonii organowej Widora. Zdobywczynią nagrody drugiej (4 tys. zł) i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego – w tym przypadku było to Al fresco Bernarda Pietrzaka – została Marta Bogusz, obecna studentka warszawskiej uczelni muzycznej w klasie prof. Józefa Serafina, mająca za sobą studia na KUL-u. Jej interpretacje były wyraziste, odznaczały się urozmaiconymi środkami wyrazowymi. Na finałowym koncercie zagrała Jésus rencontre sa Mére z Le chemin de la Croix Dupré oraz wspomnianą kompozycję Pietrzaka. Trzecia nagroda (2 tys. zł) przypadła w udziale znanej już łódzkim melomanom z interesującego recitalu „u św. Mateusza” Litwince Dovile Savickaite, która studiowała w akademiach w Wilnie, Lipsku i Amsterdamie, a obecnie jest organistką kościoła Św. Krzyża we Wilnie. Podczas prezentacji laureatów wykonała nastrojowo Lisztowskie preludium Weinen Klagen Sorgen Zagen.

Kolejnym edycjom imprezy życzyć wypada większej liczby zgłoszeń, zasobniejszych sponsorów – co powinno znaleźć odzwierciedlenie w wysokości a może i liczbie nagród – a także o wiele lepszej reklamy medialnej, bo np. ta w publikatorach lokalnych była wyjątkowo mizerna.

More from category

Premiera pięknie wyśpiewana

Wciąż aktualne jest pytanie – szczególnie istotne w odniesieniu do repertuarowej klasyki – czym powinna [Read More]

Pracę traktuję jako misję

Rozmowa z Tomaszem Krupą, pedagogiem Zespołu Szkół Specjalnych Nr 2 w Łodzi    Janusz Janyst – Jest [Read More]

Big-band Teatru Muzycznego

Teatr Muzyczny w Łodzi zaprosił na pierwszy koncert z planowanej serii „Klasycy big-bandu”.  Bohaterem [Read More]

Nietoperza lot niewysoki

Już po raz siódmy w historii łódzkich scen muzycznych wystawiona została Zemsta nietoperza. Ta ceniona powszechnie [Read More]

Staram się poszerzać swoje umiejętności

Rozmowa z Marzeną Konowalską – śpiewaczką, organistką, autorką pieśni religijnych Janusz Janyst – Ma [Read More]

Interesting Sites

    Archives